مطالبی جالب و خواندنی در مورد بساز بفروش

در  شادآباد ( بازار آهن تهران ) بادبندها را اجاره می دهند و مالکان   ،  بادبند  اجاره ای  را  پس  از بازدید  مهندس ناظر  شهرداری ،  از ساختمان  برداشته  و  به  صاحب آن پس می دهند!!!!   داشتن ساختمان های نامقاوم جای شگفتی ندارد ،  هنگامی  که  بدانیم  در این کشور ساختمان هایی وجود دارند که با نصب بادبند  اجاره ای و موقت ساخته شده اند  و بادبند پس از بازدید مهندس ناظر شهرداری ،  از روی  ساختمان برداشته شده و به صاحب آن ( اجاره دهنده )  پس داده شده  است .   تا زمانی که کنترل  و نظارت تنها  بحث  بازدارندگی  را  به  همراه داشته باشد ، تجربه نشان داده که   نظارت موفق نخواهد بود ، چرا که هیچ پروسه ای برای تشویق وجود ندارد . . . 

در سالن های سبک صنعتی به جای نیروی زلزله ، معمولا بار باد همراه با بارهای ثقلی ( همراه با نیروی ناشی از جراثقال ،  در صورت وجود ) حاکم  بر طراحی سازه است .  بنابراین   به مهاربندها  در این قبیل سازه ها ،  بادبند می گویند . شکل  بادبندها  اغلب  ضربدری است ، اما انواع دیگری هم متداول است .

در ساختمان های با اسکلت فلزی ( و گاه با اسکلت بتنی ) نیز به مهاربندهای فلزی ، بادبند می گویند ، هر چند این  مهاربندها برای  حفظ پایداری ساختمان  در مقابل نیروهای  جانبی  زلزله طراحی و اجرا می شوند . در ساختمانهای با اسکلت بتن مسلح در صورت نیاز ، اغلب از دیوار برشی استفاده می شود .  چون مشخص نیست زلزله در چه زمانی رخ می دهد ، بادبند ( یا دیوار برشی ) بایستی  به  صورت  اصولی  و همراه  اسکلت  ساختمان طراحی و اجرا شوند .  رواج بادبندهای اجاره ای نتیجه سیاست های نادرستی  است  که  در  بخش ساختمان  و  مسکن  کشور اعمال شده است .

 موارد مشابهی در ساختمان های با اسکلت بتن مسلح توسط برخی  از  دوستان  و  همکاران  گزارش  شده  است .  میلگردها طبق  نقشه کار  گذاشته می شوند  و  پس از بازدید مهندس ناظر و قبل از بتن ریزی  برداشته می شود !  یا میلگردهای اصلی تیرچه های  بتنی  در سقف تیرچه و بلوک به گونه ای کار می شود که تنها آن بخش از میلگرد که در  دو سر  تیرچه   از بتن بیرون است طبق سفارش باشد و در وسط  تیرچه که لنگر خمشی بیشتر است ،  متاسفانه میلگرد کمتری کار گذاشته می شود تا ظاهر  کار  حفظ شود !  فروش حق امضاء و برگه  و . . نیز در همین راستا گسترش یافته است . نتیجه کار هم مشخص است :  احداث بناهای به  ظاهر زیبا اما فاقد هویت معماری و غیر مقاوم که با کوچکترین تکان زلزله فرو می ریزد  و بر سر ساکنانش آوار می شود . بوئین زهرا و طبس و منجیل و رودبار و قائنات و بم و . . . نیازی به یادآوری ندارند .  حتی طول عمر این ساختمانهای به اصطلاح بساز و بفروشی بسیار کوتاه و کمتر از ۲۰ سال است . . .

نظرات 1 + ارسال نظر
شهروند دلسوز چهارشنبه 26 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:40 ب.ظ

آنجا یی که عده ای تحت عنوان بسار و بفروش برای رسیدن به منافع غیرمشروع اینگونه عمل می کنند اسفناکتر آنکه بعضی از مراکز صدور مجوز ساخت با اعمال سیاستهایی عمدا و یا سهوا همسو با سودجو یان عمل می کنند منباب نمونه اخیرا کسب اطلاع شد که شهرداری یکی از شهر های شمالی کشور (شهر کردکوی در استان گلستان) که شهردار محترم آن شهر نیر از مهندسین عضو سارمان نظام مهندسی استان گلستان می باشد .به سازندگان ساحتمان(بساز و بفروشان) اجازه داده است که می توانند مستقیم خودشان بدون مراجعه به سارمان نظام مهندسی ناظری را به سلیقه حود به شهرداری معرفی نمایند و با اخذ پروانه ساختمان مبارت به ساخت و ساز نمایند و وخامت اوضاع به اندازه ای شد که سارمان نظام مهندسی استان اطلاعیه ای برای مهندسین استان صادر کرده که مطابق با مقررات و آببن نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی عمل نمایند و لزوما قبول تعهد نظارت و طراحی و محاسبات به نظارت سارمان نظام مهندسی ساختمان استان و در چهار چوب قوانین مربوطه باشد .

سلام از بذل و توجه شما ممنونم امیدوارم با کمک شما راحتتر بتونم مشکلات رو انتقال بدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد