رئیس مرکز تحقیقات زلزله دانشگاه صنعتی می گوید


استفاده از کلافهای افقی در مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمانهای آجری موثر است .
رئیس مرکز تحقیقات زلزله دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت : براساس نتایج آزمایشهای عملی ، استفاده از کلافهای افقی در افزایش پایداری لرزه‌ای سازه‌های بنایی (آجری) موثر است.
دکتر محمد تقی کاظمی ، مسئول مرکز زلزله دانشگاه شریف و عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف که پس از آزمایش عملی پایداری لرزه‌ای سازه‌های منطبق با آیین‌نامه 2800 که امروز در محل آزمایشگاه میز لرزان این دانشگاه برگزار شد ، درباره نحوه انجام این آزمایش گفت: این تست با شبیه‌سازی دو زمین‌لرزه شدید طبس و بم و یک زلزله در کالیفرنیای امریکا بر روی یک ساختمان با مصالح بنایی (آجری) که کاملا براساس آیین‌نامه2800ساخته شده است انجام شد .
این ساختمان به نحوی ساخته شده که تمامی ضوابط استاندارد از نظر کلاف بندی افقی و قائم در آن رعایت شده‌، در زیر دیوارها کلاف بتونی و در داخل بتون چهار میلگرد قرار دارد که به یکدیگر متصلند و در گوشه‌های ساختمان و اطراف دیوارها کلاف قائم قرار دارد. همچنین در دیوارها شناژ افقی قرار گرفته که این نوع شناژ می‌تواند به صورت کلاف بتونی و یا تیر آهن باشد.
وی خاطرنشان کرد: در این آزمایش با توجه به اینکه سقف طاق ضربی بود، در کلافهای افقی روی دیوارها از تیر آهن استفاده شد. این تیرآهن‌ها به کمک نبشی به یکدیگر جوش خورده، همچنین میلگردهای کلاف قائم نیز به دور تیر آهن‌ها پیچیده و به آن جوش خورده است. بنابراین کلاف بندی مناسب در این آزمایش باعث شد تا دیوارهای آجری که مقاومت کمتری در برابر زلزله دارند کمتر فرو بریزند، اگرچه ترکهایی در روی دیوارها ایجادشد.
دکتر کاظمی با تاکید بر مقاومت لرزه‌ای این سیستم سازه‌ای اظهار داشت : طی این آزمایش، ‌نیروهای اینرسی ناشی از زلزله (شتاب زلزله) به تدریج اضافه شد تا اینکه به فرو ریختن دیوارها منجر شد ؛ البته این نیروها از نیروهایی که در زلزله‌های واقعی ایجاد می‌شود، بیشتر بود.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف در ادامه با اشاره به اینکه عمده اصول مقاوم‌سازی در آیین‌نامه‌های طراحی از جمله آیین نامه 2800 مدنظر قرار گرفته است، تصریح کرد:
در صورت رعایت ضوابط این آیین نامه‌ها در ساخت و اجرا، ایمنی ساختمان در برابر زلزله تا حد زیادی تامین شده و از شدت خرابیها به نحو چشمگیری کاسته می‌شود و این وظیفه کارشناسان، مهندسان و دست‌اندرکاران ساختمان است که به طور کامل ضوابط آیین نامه را رعایت کنند و شهروندانی نیز که درصدد خرید یا احداث ساختمان هستند از حسن اجرای این ضوابط در ساختمان خود حصول اطمینان کنند

نظرات 2 + ارسال نظر
معماری گفت جمعه 7 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:19 ب.ظ http://memarigoft.blogfa.com

تبادل لینک میکنیم.......

حسین ابراهیمی جمعه 14 دی‌ماه سال 1386 ساعت 04:01 ق.ظ http://www.borj86.blogfa.ir

سلام دوست گرامی ..
وبلاگ خوب و پر محتوایی داری .. به مبلاگ من هم سر بزن و نظرت رو در مورد تبادل لوگو بگو
منتظرتم
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد